Міські голови назвали головні ризики зміни виборчого законодавства

Запровадження кардинальних змін виборчого законодавства напередодні виборів недопустиме. У цих змінах закладені підводні камені, які можуть зробити надмірним уплив на депутатські фракції партійних вождів і паралельно з укрупненням районів призвести до згортання реформи децентралізації.

Про це йшлося під час ефіру програми «Голос народу» на телеканалі «112 Україна», у якій узяли участь міські голови: Житомира — Сергій Сухомлин, Дніпра — Борис Філатов, Миколаєва — Олександр Сєнкевич і Чернівців — Олексій Каспрук.

Міський голова Дніпра Борис Філатов підкреслив, що є усталена світова практика, згідно з якоювиборче законодавство не можна змінювати мінімум як за рік до виборів. Інакше ані учасники перегонів, ані виборці не встигнуть зорієнтуватися у нових нормах, щоспричинить викривлення результатів волевиявлення.

«Багато людей під часголосуванняможуть заплутатись. Для розуміння, коли в Польщі запустили подібного типу бюлетені,як зараз пропонують у нас, до 50% із них доходили зіпсованими. Люди знаходили партію, але не могли зорієнтуватись, як проголосувати за конкретного кандидата, не там ставили галочки тощо. Уявіть бабусю, яка шукає за кого голосувати на цьому полотнищі», — каже Борис Філатов.

Проголосовані зміни створюють проблеми і для кандидатів у депутати, які планували йти на вибори самовисуванцями.

«Об’єднані територіальні громади, невеличкі міста тепер стають заручниками політичних партій. Якщо раніше люди могли обиратися до відповідних рад самовисуванцями, то зараз вони можуть іти тільки від партій, якщо це населений пункт із понад 10 тисячами жителів. Враховуючи те, що будуть закриті списки, то вирішувати, хто може йти в певні ОТГ, буде партійне керівництво на рівні районів і областей», — каже міський голова Чернівців Олексій Каспрук.

Ще одна проблема у цьому виборчому кодексі — це імперативний мандат, вважає міський голова Житомира Сергій Сухомлин.

«Фактично депутата можна відкликати за невиконання програми партії, хоча він, коли йде на вибори, не подає цю програму. Це точно не демократична норма, її можна використати для керованості фракцій. Партія з Києва може дати вказівки своїм депутатам у певній громаді не голосувати, скажімо, за бюджет. Так можна навіть усувати мерів за змовами кількох партій із Києва», — говорить Сергій Сухомлин.

Паралельно з укрупненням районів ці зміни можуть призвести до централізації влади в Україні.

«Створення районів становить небезпеку длядецентралізації. Починаючи з 1991 року це була найуспішніша реформа, коли гроші залишались у містах і громадах, а не видавались за принципом ʺгарний хлопчик—на тобі гроші. Поганий хлопчик — не дамо тобі. І сьогодні ці райони створюють як прокладку між громадами і містами та держбюджетом, щоб контролювати фінанси. Зважаючи на те, що немає чітко визначених повноважень через бюджетний кодекс, уже на наступний рік можна рецентралізувати владу», — вважає міський голова Миколаєва Олександр Сєнкевич.